Page 1 of 1

Par Eiropu klīst dženderisma rēgs

Posted: 09 Nov 2025, 19:16
by LvSnor
Image
Vija Beinerte
28. Oktobris plkst. 10:27 ·
PA EIROPU KLĪST DŽENDERISMA RĒGS
Rēgs klīst pa Eiropu – komunisma rēgs. Tā pirms vairāk nekā pusotra gadsimta brīdināja Kārlis Markss. Viņa manifestā paustās idejas aizrāva gana daudzus, taču, kolīdz teorija iemiesojās praksē, cerību jūra pārvērtās asiņu okeānā. Komunistu totalitārie režīmi rēga ideju vārdā ir nobendējuši miljonus un miljoniem salauzuši likteni un izpostījuši dzīvi.
Un atkal kāds rēgs klīst pa Eiropu – dženderisma rēgs. Šoreiz bez brīdinājuma un manifesta. Rēga vārdu ir dzirdējuši daudzi, tiesa, vairums joprojām īsti nesaprot tā nozīmi. Tomēr šis rēgs ir paguvis pārņemt daudzas nacionālas un starptautiskas institūcijas, universitāšu humanitārās fakultātes un pat skolas. Latvijā tas ar jaunu spēku ir uzvirmojis sakarā ar diskusijām, kas izvērtušās ap Stambulas konvenciju. Kas tad īsti ir šis dženders, kam latviešu valodā joprojām nav atrasts piemērots vārds?
Angļu vārds 'gender' ir termins, kas ļauj atšķirt nomenu gramatisko dzimti. Pagājušā gadsimta 70. gados to pārņēma radikālās feministes, uzsverot, ka indivīda "dzimti" ('gender') nosaka nevis bioloģiskais dzimums, bet izvēle. Saskaņā ar viņu teoriju dzimšu skaits nav ierobežojams ar diviem dzimumiem un ir atkarīgs no indivīda sajūtām un iegribām. Piemēram, dženderisma ideoloģe Džūdita Batlere, Kalifornijas universitātes un Eiropas Universitātes starpdisciplināro pētījumu profesore, Starptautiskās geju un lesbiešu cilvēktiesību komisijas valdes locekle, pasludināja bioloģisko dzimumu par fantāziju, kurai mēs ticam tikai tādēļ, ka mums to iestāsta un uzspiež "heteroseksuālās hegemonijas režīms".
Mērķis bija panākt, ka "dzimtes" jeb džendera izvēle kļūtu par vienu no konstitucionāli garantētām brīvībām. Saprotot, ka šādas pārmaiņas nevar īstenot, nemainot leksikonu, nevalstisko organizāciju feministes Vispasaules konferencē par sieviešu stāvokli, kas notika 1995. gadā Pekinā, pirmo reizi oficiālos dokumentos ieviesa vārdu 'gender' (dzimte) agrāk lietotā vārda 'sex' (dzimums) vietā. Konferencē pieņemtā "Pekinas darbību platforma" bija starptautisks, taču juridiski nesaistošs dokuments. Tagad šis termins ir nostiprināts arī juridiski, turklāt ir divas džendera koncepcijas – bioloģiskā un sociālā.
Pirmais starptautiskais līgums, kur vārda "sex" vietā tiek lietots kreiso aktīvistu uztieptais vārds "gender", ir Romas starptautiskās krimināltiesas statūti (Roman Statute), kas pieņemti 1998. gada 17. jūnijā un Latvijā ir spēkā no 2002. gada 28. jūnija. Šo statūtu 7. panta 3. daļā ir iekļauta džendera definīcija, kas autentiskajā tekstā skan šādi: "For the purpose of this Statute, it is understood that the term 'gender' refers to the two sexes, male and female, within the context of society. The term 'gender' does not indicate any meaning different from above." Šā panta tulkojums ir šāds: "Šo statūtu nolūkam ar terminu "dzimte" ir domāti divi dzimumi, vīriešu un sieviešu, sabiedrības kontekstā. Termins "dzimte" nenorāda ne uz kādu citu nozīmi, kā vien iepriekš minēto."
Tātad Romas statūtos mēs redzam džendera kā bioloģiskā dzimuma koncepciju. Ar šo definīcija ir slēgta un tajā nevar tikt iekļauts nekas cits. Līdzīgi Romas statūtiem Stambulas konvencija pēc juridiskas dabas ir starptautisks līgums. Tāpēc konvencijas autoriem tika ieteikts pārņemt Romas statūtos formulēto bioloģiskā džendera definīciju, par kuru starpvalstu līmenī jau bija panākts konsenss. Taču autori šo priekšlikumu noraidīja, ierakstot konvencijas 3. panta c punktā džendera definīciju, kas nav saistīta tikai ar diviem bioloģiskajiem dzimumiem, bet traktē indivīda "dzimti" kā sociālas izvēles jautājumu.
Skaidrojošā ziņojuma 53. punktā ir teikts: "Konkrētas indivīdu grupas var tikt diskriminētas, pamatojoties uz viņu dzimtes identitāti, proti, ka viņi identificē sevi ar dzimti, kas neatbilst dzimtei, kas konstatēta viņiem piedzimstot. Minētais attiecas uz tādām personu kategorijām kā transpersonas, pretējās dzimtes apģērba nēsātāji jeb transvestīti un citas tādu personu grupas, kas neatbilst priekšstatam, kas sabiedrībā izveidojies par to, kas pieklājas "vīrietim" un kas "sievietei"." – Tas nepārprotami liecina, ka Stambulas konvencijas pamatā ir likta džendera sociālā teorija, kur dženders nav attiecināts tikai un vienīgi uz diviem bioloģiskajam dzimumam, bet tiek definēts kā "sociāli konstruējams".
Un te man rodas jautājums, pat vairāki. Ja konvencijas autoriem tiešām rūpētu vardarbībai pakļautas sievietes, vai tad viņi būtu iekļāvuši tekstā ar šīm sievietēm nesaistītus diskutablus formulējumus un prasības, kas vairākās valstīs ir kļuvuši par šķērsli konvencijas ratifikācijai? Bet ja konvencijas autoru mērķis ir rūpēties par LGBTQ+ (lezbiešu, geju, biseksuāļu, transseksuāļu, kvīru, nebināro utt.) tiesībām, kāpēc tas tiek maskēts un slēpts aiz sieviešu mugurām? –
Tā, pētījot Stambulas konvenciju, es rakstīju 2018. gadā. Viss raksts izlasāms šeit
https://www.la.lv/vija-beinerte-pa-eiro ... risma-regs
Tolaik Latvijas Universitātē vēl netika docēts "Dzimtes studiju" kurss, kur uz jautājumu, cik ir dzimumu, docētājs atbild "Vismaz pieci". Vairāk par to var lasīt Edvarta Krusta rakstā "Kad maskas krīt un neviens vairs neslēpjas: par nodokļu maksātāju naudu universitātes līmenī tiek izplatīta tā dēvētā dženderisma ideoloģija".
https://pietiek.com/raksti/kad_maskas_k ... deologija/
Toreiz apgāds "Pētergailis" vēl nebija laidis klajā pirmsskolas vecuma bērniem domātu grāmatiņu, kur māmiņa stāsta bērniņam, ka ir meitenes ar peņiem un zēni ar vulvām, ka ir ontes un tankuļi, un tad vēl pamāca, kā sev pieskarties, lai gūtu baudu. Bet Valsts Izglītības satura centrs vēl nebija sagatavojis mācību materiālus, kur tiek stāstīts, ka (citēju): "Seksuālo identitāti nosaka tas, kā cilvēks sevi identificē atkarībā no tā, pret ko viņš jūt romantisku vai seksuālu interesi. Plašāk pazīstamā ir heteroseksuālā un homoseksuālā identitāte, tomēr, kā mēs redzam, seksuālo identitāšu variācijas ir daudz plašākas. Novērojamas ir arī panseksuāla, biseksuāla, demiseksuāla un aseksuāla identitāte. Būs cilvēki, kuru seksuāli romantiskā identitāte sakrīt ar viņu seksuālo orientāciju un uzvedību. Piemēram, sieviete, kura ir ieinteresēta tikai sievietēs, iesaistās romantiskās un seksuālās attiecībās tikai ar sievietēm un identificē sevi kā lezbieti. Tomēr ne visu cilvēku seksuālā un romantiskā orientācija sakritīs ar viņu seksuālo identitāti un tiks pārstāvēta viņu uzvedībā. Variāciju ir daudz un dažādas. Piemēram, būs cilvēki, kuri jutīs simpātijas pret savu dzimumu, bet sevi identificēs kā heteroseksuālu un iesaistīsies romantiskās un/vai seksuālās attiecībās ar cita dzimuma pārstāvjiem. Vai arī persona var identificēt sevi kā aseksuālu, tomēr iesaistīties seksuālās darbībās ar savu partneri. Visas šīs variācijas – biežāk sastopamās, unikālās, mainīgās vai statiskās – ir pilnībā normālas. Nav pareizā vai nepareizā veida kā būt. Katra personība ir unikāla un tiesīga izpausties savā unikālajā veidā."
Lai gan šie VISCS sagatavotie mācību materiāli tika pārsteidzīgi noplūdināti un tad sabiedrības spiediena rezultātā rūpīgi noglabāti, ļaunā sēkla izplatās ne vien augstskolās, bet arī skolās. Par to, cik bīstama raža ienākas no šīs sēklas, liecina bērnu un pusaudžu psihoterapeits Nils Sakss Konstantinovs, ar konkrētiem faktiem pamatojot to, cik postīga ir Stambulas konvencijā ietvertā ideoloģija:
https://www.facebook.com/reel/24853353384305455
Par to, kas vieno pa Eiropu klīstošus rēgus, proti, ka ekonomiskais marksisms, radikālais feminisms, kvīru teorija, kritiskā rasu teorija, postkoloniālisma teorija, voukisms – visi šie "progresīvie" strāvojumi – ir uz Marksa ideju celma sazēluši potzari, vairāk rakstu izpētē "Kristus vēsts nāves kulta laikmetā"
https://www.aprinkis.lv/index.php/viedo ... a-laikmeta
un rakstā "Kas kopīgs sorosītiem un putinistiem, vai Eiropa spēj sevi aizsargāt, un ko tas nozīmē Latvijai?"
https://www.la.lv/vija-beinerte-kas-kop ... e-latvijai
Rīt vai parīt publicēšu nedaudz vairāk par to, ko Stambulas konvencijā paredzētā džendera ideoloģijas ieviešana "visu izglītības līmeņu mācību programmās" reāli nozīmē Latvijai. Paldies Latvijas antropologiem, kas man ir piespēlējuši burvīgas atziņas, piemēram, ka Latvijā ir "sieviešu dzimtes apbedījumi" un "vīriešu dzimtes apbedījumi", lai cik briesmīgi tas skanētu. Un ka "dzimumu nav diži vairāk par trim" – ja gadījumā tāds tumsoņa to vēl nezināja. Un, protams, ka visi, kas ir pret konvenciju un "progresīvo vienotību", ir Kremļa aģenti.
Bet pirms tam – lai neviens neteiktu, ka neesmu brīdinājusi, – vēl viens nelieks tekstiņš, kas rakstīts 2018. gadā:
Milzīgs sociālu, reliģisku un rasu konfliktu vilnis aizmēž robežas un grauj pamatus, padarot nestabilas un nedrošas gan demokrātijas, gan autoritārus režīmus. Tā vien šķiet, it kā pasauli būtu pārņēmis kāds vīruss, kas tiecas iznīcināt jebkādu kārtību. Kas tas par vīrusu? Kāds ir tā vārds?
Līdz pamatiem mēs noārdīsim veco pasauli un tad sev uzcelsim jaunu – tā 20. gadsimta sākumā dziedāja internacionālisti jeb, citiem vārdiem sakot, marksisti. Noārdīt un iznīcināt viņi pamanījās daudz, kur spēra kāju, tur palika drupas, asiņu jūra un līķu kalni. Bet ar celšanu gan viņiem neveicās tā, kā bija iecerēts. Jau 60. gados saukties par marksistu kļuva nepieklājīgi, vismaz Rietumu pasaulē. Ļeņina un Staļina Krievija, Mao Ķīna un Čaušesku Rumānija bija liecība tam, ka komunisma totalitārā ideoloģija ir izgāzusies gan sociāli, gan ekonomiski. To saprata pat franču intelektuāļi. Ko nu?
Un tad Žaks Deridā pasludināja postmodernisma ēru, kas patiesībā bija tas pats vecais marksisms, tikai jaunā iepakojumā un ar nedaudz piekoriģētiem uzsvariem "sociālā taisnīguma" principos. Deridā ideju ietekmes sfēra aptvēra antropoloģiju, lingvistiku, feminismu, geju un lezbiešu studijas un arī reliģijas studijas.
Marksisti proletariātu saveda ienaidā ar buržuāziju. Un solīja paradīzi zemes virsū, kolīdz pēdējā tiks iznīcināta. Postmodernisti darbojas smalkāk: nabaga migranti un bagātā Eiropa, apspiestās sievietes un varmākas vīrieši, nelaimīgās transpersonas un neiejutīgie heteroseksuāļi. Taču princips ir tieši tas pats – sašķelt, savest ienaidā un pasludināt kādu par vainīgu. Un arī mērķis ir tieši tas pats – vara. Migrantu, sieviešu vai transpersonu liktenis postmodernistiem, kas apvienojušies zem kreiso liberāļu karoga, rūp tikpat ļoti, cik Ļeņinam, Staļinam un Mao – strādnieku vai zemnieku liktenis.
Žakam Deridā piemita spožs prāts, auksts un ass kā Damaskas tērauds. Vispirms viņš radīja dekonstrukcijas teoriju. Tad nomērķēja un grieza. Grieza precīzi. Evaņģēlijā ir teikts: iesākumā jeb pamata cēlonī bija Vārds. Tādēļ gan Kristu, gan viņa mācību mēdz saukt arī par Vārdu. Bet Deridā pasludināja, ka ikviens vārds var būt interpretējams līdz bezgalībai. Nav absolūtas patiesības, ir neskaitāmas alternatīvas.
Ja tiek noārdīta robeža starp patieso un nepatieso, zūd robeža arī starp labo un ļauno. Ja nav nekādu absolūtu vērtību, viss ir atļauts. Bet tas, kā zināms, ir sātanistu sauklis. Pāvils šo saukli komentē īsi: viss ir atļauts, bet ne viss der. Der kam? Mūžīgai dzīvībai. Taču Žakam Deridā un viņa sekotājiem nav mūžīgās dzīvības jēdziena. Dieva vietā ir nauda un bauda. Un, protams, vara.
Tomēr ne visi šai varai pakļaujas, tāpēc ir nepieciešama pēdējo bastionu dekonstrukcija. Šie bastioni ir ģimene, valoda, kultūra un reliģija. Dekonstrukcijas atslēgas vārdi ir "politkorektums", "multikulturālisms", "integrācija", "daudzveidība", "tolerance".
Kad zūd orientieri, iestājas haoss. Nenobriedis prāts haosā apjūk. Un kļūst viegli manipulējams. Tad tikai vajag iečukstēt: visas problēmas ceļas no tā, ka esi piedzimis nepareizajā kontinentā vai nepareizajā ķermenī…
Eiropā trīs reizes jau ir mēģināts izārdīt pasaules kārtību ar intelektuāļu kabinetos dzimušām mācībām – Robespjēra Francijā, Ļeņina Krievijā un Hitlera Vācijā. Patlaban notiek vēl viens mēģinājums, viltīgs un precīzi notēmēts. Ļauties tam vai ne – tas katram ir jāizlemj pašam.
(Vija Beinerte, "Viss ir atļauts, bet ne viss der", no eseju un sarunu grāmatas "Mans zelts", apgāds "Latvijas mediji, 2018)
P.S. Kopš Amerikā atkal ir tikai divi dzimumi un bruņotajos spēkos vairs nav virsnieku, kas sirgst ar "gender dysphoria", Latvijas drošību vairāk par visu apdraud mediji, kas nenoguruši nomelno mūsu galveno stratēģisko partneri, kreisie aktīvisti, kas cīnās par LGBT ideoloģijas ieviešanu "visu izglītības līmeņu mācību programmās", un "progresīvie spēki" Saeimā un valdībā, kam jau desmito gadu prioritāte numur viens ir nevis austrumu robežas slēgšana, nevis rūpes par nācijas demogrāfisko situāciju, veselību un ekonomiku, bet viendzimuma pāru civiltiesiskais regulējums un šī blēdīgi slavenā konvencija.
https://www.la.lv/vija-beinerte-kapec-e ... konvenciju

https://www.facebook.com/vidbeldavs/pos ... ynWV2HwBLl

Re: Par Eiropu klīst dženderisma rēgs

Posted: 09 Nov 2025, 22:23
by LvSnor
Un šeit ir jāsāk izskaidrošanās (google gemini):

Balstoties uz pieejamo informāciju, jāsecina, ka Pekinas Rīcības platforma (1995) nedefinē un neizmanto terminu "dženderisms" (vai "genderism").

Šis termins nav daļa no oficiālā Pekinas platformas vārdu krājuma. Patiesībā situācija ir pretēja – jēdziens "dženderisms" (biežāk pazīstams kā "dzimuma ideoloģija") radās vēlāk kā kritiska reakcija no organizācijām un grupām, kas nepiekrita Pekinas platformā un citos starptautiskos dokumentos paustajām idejām par dzimumu un dzimumu līdztiesību.

Lai precizāk atbildētu uz jūsu jautājumu, ir svarīgi nošķirt divas lietas:
a) Ko Pekinas platforma teica par "dzimumu" (gender)?
b) Kā radās termins "dženderisms" / "dzimuma ideoloģija"?

1. Pekinas Rīcības platforma un jēdziens "Gender" (Dzimums/Sociālais dzimums)

Pekinas platforma bija izšķirošs brīdis, kad starptautiskā līmenī tika plaši ieviests un apspriests angļu valodas jēdziens "gender" (latviski to parasti tulko kā "sociālais dzimte" vai vienkārši "dzimte", atkarībā no konteksta).
Platformas mērķis: Galvenais mērķis bija veicināt sieviešu līdztiesību un novērst diskrimināciju. Platforma atzina, ka daudzi no šķēršļiem, ar kuriem saskaras sievietes, nav balstīti tikai bioloģiskajās atšķirībās (sex), bet gan sociāli konstruētās lomās, gaidās un attiecībās (gender).
Definīcijas trūkums: Platformas tekstā netika iekļauta formāla "gender" definīcija, jo starp dalībvalstīm par to valdīja domstarpības.
Interpretācija: Tika panākta vienošanās, ka termins "gender" ir "jāinterpretē un jāsaprot tā, kā tas tiek lietots parasti, vispārpieņemtā nozīmē". Tomēr dažas konservatīvākas grupas un valstis (tostarp Vatikāns) jau toreiz iebilda, uzstājot, ka dzimums ir jādefinē, pamatojoties tikai uz bioloģisko (vīrieša un sievietes) identitāti.

2. Termina "Dženderisms" / "Dzimuma ideoloģija" izcelsme

Termins "dženderisms" vai "dzimuma ideoloģija" (angliski "gender ideology") ir nosodošs apzīmējums, ko radīja un popularizēja Pekinas platformas un tās mērķu kritiķi.
Reakcija uz Pekinu: Šis termins sāka parādīties 1990. gadu beigās un 2000. gadu sākumā kā atbildes reakcija uz feministu un LGBTQI+ kustību panākumiem ANO konferencēs, ieskaitot Pekinas platformu.
Ko tas apzīmē (pēc kritiķu domām): Kritiķi, tostarp Vatikāns un citas konservatīvas reliģiskas un politiskas grupas, lieto šo terminu, lai aprakstītu ideju kopumu, ko viņi uzskata par bīstamu vai kļūdainu. Viņu skatījumā "dženderisms" ir ideoloģija, kas:
a) Mēģina noliegt dabiskās bioloģiskās atšķirības starp vīrieti un sievieti.
b) Popularizē ideju, ka dzimuma identitāte ir brīvi izvēlēma un maināma.
c) Mēģina "izjaukt" tradicionālo ģimenes struktūru.

Kopsavilkums: Pekinas Rīcības platforma neradīja un nedefinēja "dženderismu". Tā runāja par sociālo dzimumu (gender) kā par analītisku rīku, lai saprastu un novērstu sieviešu diskrimināciju. Savukārt "dženderisms" ir termins, ko vēlāk sāka lietot šīs platformas pretinieki, lai kritizētu un noraidītu ideju par sociāli konstruētām dzimumu lomām.

Re: Par Eiropu klīst dženderisma rēgs

Posted: 09 Nov 2025, 22:42
by LvSnor
Terminu "dženderisms" vai, biežāk, "dzimuma ideoloģija" (angliski: gender ideology) radīja un popularizēja specifiska starptautiska koalīcija, kas aktīvi iestājās pret Pekinas Rīcības platformā un citās ANO konferencēs (piemēram, Kairas konferencē 1994. gadā) paustajām idejām.

Šie skaidrojumi veidojās kā apzināta pretreakcija. Galvenie virzītājspēki bija:

1. ⛪ Organizācijas

Vadošā un intelektuāli ietekmīgākā organizācija šī termina izveidē un izplatīšanā bija Romas Katoļu baznīca un Vatikāns.

Vatikāns (Svētais Krēsls): Jau 1990. gados Vatikāns bija galvenais spēks, kas ANO diplomātiskajās sarunās iebilda pret jēdziena "gender" (sociālais dzimums) iekļaušanu dokumentos. Tā teologi un filozofi sāka formulēt argumentus, ka "gender" ir ideoloģiska konstrukcija, kas mēģina atdalīt cilvēka identitāti no bioloģiskā dzimuma (vīrietis un sieviete), ko viņi uzskata par dabisku un Dieva dotu.

Pontifikāti: Kritika tika formulēta jau Jāņa Pāvila II laikā, to sistemātiski attīstīja kardināls Jozefs Ratcingers (vēlākais pāvests Benedikts XVI), bet īpaši plaši to popularizēja pāvests Francisks, kurš bieži lietojis apzīmējumu "ideoloģiskā kolonizācija", lai aprakstītu, kā, viņaprāt, Rietumu valstis uzspiež "dzimuma ideoloģiju" jaunattīstības valstīm.

Konservatīvas reliģiskās NVO: Dažādas katoļu laju organizācijas (piemēram, ASV bāzētās un ar Opus Dei saistītās grupas) un "pro-life" (par dzīvību) kustības bija ļoti aktīvas. Piemēram, amerikāņu žurnālistes Deilas O'Līrijas (Dale O'Leary) 1997. gada grāmata "The Gender Agenda" ("Dzimuma dienaskārtība") kļuva par vienu no pirmajiem un ietekmīgākajiem tekstiem, kas definēja šo "ideoloģiju" kā sazvērestību ģimenes iznīcināšanai.

Citas reliģiskās grupas: Vēlāk šo terminoloģiju pārņēma arī citas konservatīvas grupas, tostarp ASV evaņģēliskie kristieši un Krievijas Pareizticīgā baznīca, kas to integrēja savā "tradicionālo vērtību" retorikā.

2. 🌍 Valstis un politiskie spēki

Sākotnēji vadošā valsts bija Svētais Krēsls (Vatikāns), kam ANO ir novērotāja statuss. Tomēr vēlāk, īpaši 21. gadsimta sākumā, šo retoriku kā politisku instrumentu pārņēma konkrētas valstis un politiskās partijas:

Labējā spārna un nacionālkonservatīvās partijas Eiropā: Šīs partijas izmantoja "dzimuma ideoloģiju" kā mobilizējošu saukli.

Piemēri: Valdošās partijas Polijā ("Likums un taisnīgums") un Ungārijā ("Fidesz") padarīja cīņu pret "dzimuma ideoloģiju" par valsts politikas daļu, slēdzot dzimtes studiju programmas un ierobežojot LGBTQI+ tiesības.

Krievija: Kremlis aktīvi izmantoja līdzīgu retoriku par "Rietumu uzspiesto dzimuma ideoloģiju" kā daļu no savas plašākās pretrietumnieciskās un "tradicionālo vērtību" aizsardzības propagandas.

Politiķi Latīņamerikā: Tādi politiķi kā Žairs Bolsonaru Brazīlijā padarīja cīņu pret "dzimuma ideoloģiju" (ko viņš sauca par "gender kit" skolās) par vienu no savas vēlēšanu kampaņas stūrakmeņiem.

3. 👥 Sabiedrības slāņi un grupas

Termina skaidrojumus veidoja un izplatīja:

Reliģiskie līderi un teologi: Viņi nodrošināja intelektuālo un morālo pamatojumu, sakņojot to teoloģijā un "dabiskajos likumos".

Konservatīvie politiķi un nacionālisti: Viņi pārņēma šos argumentus un pārvērta tos vienkāršos, populistiskos saukļos, lai mobilizētu vēlētājus. "Dzimuma ideoloģija" tika pasniegta kā "ārējs drauds" (no Briseles, ANO vai "globālajām elitēm"), kas apdraud tautas identitāti, bērnus un tradicionālo ģimeni.

"Pret-dzimtes" (anti-gender) un "pro-family" aktīvisti: Dažādas pilsoniskās sabiedrības grupas, kas organizēja protestus (piemēram, La Manif pour Tous Francijā pret viendzimuma laulībām) un lobēja politiķus, lai tie pieņemtu "ģimeni aizsargājošus" likumus.

Būtībā "dženderisms" / "dzimtes ideoloģija" ir termins, kas tika radīts, lai apvienotu dažādas konservatīvas grupas (reliģiskās, nacionālistu, tradicionālistu) cīņai pret feminismu, LGBTQI+ tiesību kustībām un liberālismu kopumā.

Re: Par Eiropu klīst dženderisma rēgs

Posted: 09 Nov 2025, 23:29
by LvSnor
Stambulas konvencija jeb Eiropas Padomes Konvencija par vardarbības pret sievietēm un vardarbības ģimenē novēršanu un apkarošanu ir starptautisks līgums, kas tieši atspoguļojas dzimtes politikā, jo tā vardarbību pret sievietēm definē kā dzimtē balstītu vardarbību un diskriminācijas izpausmi.

Konvencijas galvenā ietekme uz dzimtes politiku ir tās uzstādījums, ka vardarbība pret sievietēm nav nejaušība, bet gan strukturālas nevienlīdzības – vēsturiski nevienlīdzīgu varas attiecību starp vīriešiem un sievietēm – sekas.

Šeit ir detalizētāks sadalījums, kā konvencija atspoguļojas dzimtes politikā:

1. "Dzimtes" jēdziens un tā loma

Viens no politisko debašu centrālajiem punktiem ir konvencijas lietotā "dzimtes" (gender) definīcija.

Konvencijas definīcija: Konvencija (3. panta c) punktā) definē "dzimti" kā "sociālas lomas, uzvedību, nodarbošanos un īpašības, ko konkrēta sabiedrība uzskata par atbilstošām sievietēm un vīriešiem".

Nošķīrums no "dzimuma": Šī definīcija nošķir bioloģisko dzimumu (sex) no dzimtes (gender) – sociāli konstruētām lomām un gaidām.

Politikas fokuss: Konvencija uzsver, ka vardarbība bieži rodas nevis bioloģisku atšķirību dēļ, bet gan šo sociālo priekšstatu – piemēram, stereotipu par sieviešu pakļautību vai vīriešu dominanci – dēļ. Tādēļ dzimtes politika, saskaņā ar konvenciju, ir vērsta uz šo kaitīgo stereotipu un lomu mainīšanu.

2. Konkrēti politikas virzieni un pasākumi

Konvencija pieprasa dalībvalstīm ieviest konkrētus pasākumus, kas ir dzimtes politikas pamatā:

🧑‍⚖️ Tiesiskais ietvars

Vardarbības kā diskriminācijas atzīšana: Valstij ir jāatzīst, ka vardarbība pret sievietēm ir diskriminācijas veids un cilvēktiesību pārkāpums.

Kriminalizācija: Likumdošanā ir skaidri jādefinē un jāsoda dažādi vardarbības veidi, kas nesamērīgi skar sievietes, piemēram, psiholoģiskā vardarbība, vajāšana, seksuāla uzmākšanās un piespiedu laulības.

"Īpašie pasākumi": Konvencija atļauj un pat veicina "īpašus pasākumus" (piemēram, tikai sievietēm paredzētus krīzes centrus), lai aizsargātu sievietes no dzimtē balstītas vardarbības. Tā norāda, ka šādi pasākumi nav uzskatāmi par diskriminējošiem (arī Latvijas Satversmes tiesa ir atzinusi šādu pieeju par atbilstošu Satversmei).

📚 Izglītība un prevencija

Stereotipu mazināšana: Konvencija uzliek par pienākumu veikt pasākumus, lai mainītu sociālos un kultūras uzvedības modeļus, kas balstīti uz stereotipiskām dzimtes lomām vai ideju par sieviešu nepilnvērtību.

Mācību materiāli: Valstīm ir jāveicina, lai visu izglītības līmeņu mācību programmās tiktu iekļauti materiāli par tādiem jautājumiem kā sieviešu un vīriešu līdztiesība, nestereotipiskas dzimtes lomas, savstarpēja cieņa un nevardarbīga konfliktu risināšana.

🤝 Atbalsta pakalpojumi

Uz dzimti vērsts atbalsts: Valstīm jānodrošina visaptveroši un specializēti atbalsta pakalpojumi cietušajiem, ņemot vērā vardarbības dzimtes aspektus. Tas ietver:

24/7 uzticības tālruņus.

Drošus krīzes centrus un patversmes cietušajiem (īpaši sievietēm un viņu bērniem).

Specializētus atbalsta centrus seksuālās vardarbības upuriem.

Atbalstu bērniem, kas kļuvuši par vardarbības lieciniekiem.

3. Atspoguļojums politiskajās debatēs Latvijā

Latvijā debates par Stambulas konvenciju skaidri parāda tās saikni ar dzimtes politiku, un tajās ir izkristalizējušies divi galvenie viedokļi:

Atbalstītāju arguments: Atbalstītāji uzsver, ka konvencijas mērķis ir praktiska vardarbības mazināšana un cietušo aizsardzība. Viņi norāda, ka konvencija nodrošina starptautiski pārbaudītu ietvaru, kā veidot efektīvu atbalsta sistēmu (krīzes centri, speciālistu apmācība), un ka cīņa pret stereotipiem ir būtiska, lai vardarbību izskaustu tās saknē.

Kritiķu arguments: Kritiķi visbiežāk pauž bažas tieši par "dzimtes" jēdziena ieviešanu. Pastāv uzskats, ka tas varētu tikt izmantots, lai "popularizētu dzimtes ideoloģiju", mazinātu tradicionālās ģimenes vērtības vai pat nākotnē kalpotu kā pamats viendzimuma laulību atzīšanai (lai gan pati konvencija šos jautājumus tieši neregulē). Daļa kritiķu uzskata, ka Latvija var cīnīties ar vardarbību, nepievienojoties konvencijai, kas ietver šos ideoloģiski strīdīgos terminus.